fredag 1 juli 2011

Jag är arg ...



... på Danmark. Jag är det eftersom Danmarks riksdag idag röstade för att återinföra permanenta gränskontroller mot Sverige och Tyskland. Detta är inte enbart ett slag i ansiktet på svenskarna och tyskarna utan även på hela Schengensamarbetet.

Jag bor i norra Tyskland och arbetar för en dansk arbetsgivare inom gränshandeln. Frihandeln inom Schengensamarbetet är avgörande för min inkomst och betyder mycket för den gränsregion där jag bor. Mina arbetskamrater består uteslutande av danskar och tyskar. De är inte enbart mina arbetskamrater utan även mina vänner. När jag reser till Sverige för att besöka släkt och vänner så tar jag alltid vägen via Danmark. Jag älskar att åka över Öresundsbron, att hänga i luften mellan Danmark och Sverige och beundra hur solen glittrar i Öresund.

Planen var att jag skulle tillbringa min semester i Danmark. Jag ville se mig omkring lite grann i detta grannland. Detta har danskarna nu definitivt satt stopp för. Med sina permanenta gränskontroller bevisar de inte enbart att landets lagar dikteras av främlingsfientliga chauvinister, de visade även att de inte vill ha med sina grannländer att göra.

Och de kan få vad de ber om. Danmark måste inte vara med i Schengen. De kan lämna unionen när som helst. Eller tvingas att lämna den. Men fullt så enkelt är det inte för danskarnas del. Danmark är ett litet land med en befolkning som utgör 1% av den totala folkmängden inom EU. Landet är hårt beroende av handel med grannländerna och av turism. Frihandeln var en gåva som detta land borde tacka gudarna för. Liksom för min egen del är Danmark närmast beroende av denna frihandel.

Istället för att jubla spottar de sina grannar i ansiktet. Tyskarna känner sig av uppenbara skäl sårade och en harmsen vrede mot den lilla grannen i norr börjar sakta bre ut sig i befolkningen. De senaste veckorna har jag flera gånger hört uttrycket "Scheiße Dänemark" (Skitdanmark) uttalas av arga tyskar i alla olika tänkbara sammanhang. Är det detta som man strävar efter?

I Danmark avfärdas kritiken rutinmässigt som ett uttryck för tysk imperialistisk nationalism à la 1940-talet. Sådant är inte enbart omoget och barnsligt, utan även ett uttryck för falsk självrättfärdighet och rent historiemissbruk. Sluta slå tyskarna i ansiktet med historien som tillhygge. Titta er själv i spegeln. Vem är skurken nu? Denna bruna sörja av dansk perspektivlöshet spiller över på alla bra och hederliga danskar och gör dem till paria i Europa.

Danmark har konsekvent och grundligt raserat sitt rykte som fryntlig idyll med vänlighet och "hygge". Det gör mig ledsen och förbannad. Jag gillar många danskar och jag vill gärna gilla deras land. Men de gör det inte lätt för mig.

Huruvida Danmark skall uppfattas som en pariastat eller ej är inte upp till deras grannar utan till danskarna själva att avgöra. Det avgör de med sina handlingar. Fortsätter de att vandra på den bana av nationalism och främlingsfientlighet som de har slagit in på så gör de sig omöjliga i hela Europa. Och det kommer i slutändan enbart att drabba dem själva.

Fram tills dess att danskarna bestämmer sig för hur de vill ha det så kan de glömma att jag spenderar mina pengar på Tivoli, Ströget eller Legoland. De får skylla sig själva. Jag firar semestern i Tyskland och Sverige. Utan att passera Danmark.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar