fredag 25 november 2011

Vågmästarstrategins misslyckande

Jag (tillsammans med många andra) gick med i piratpartiet då jag såg det som en förkämpe mot övervaknings- och storebrorssamhället. DRM och fildelning intresserade mig inte i samma grad, men jag var beredd att ställa mig bakom dessa i mitt tycke sekundera frågor för att få ut huvudbudskapet, så som jag förstod det - integriteten.

Men var stod partiet i andra viktiga frågor? Barnomsorg, skola, vård? Vart stod partiet i fördelningsfrågor? Det fanns medlemmar (mig inklusive) som försökte vidga partiets program. Men vågmästarstrategin gick segrande ur striden.

Jag tror att detta vägval betalade sitt pris i riksdagsvalet 2010. PP fick betydligt mycket färre röster än förväntat och min analys lyder: Folk visste inte var partiet stod i andra för dem viktiga frågor. Därför avstod de från att lägga sin röst på PP. Eler snarare: De visste att partiet inte hade några åsikter i övriga frågor.

Inom partiet skylldes resultatet på valsedelmygel i vallokalerna och mediaskugga. Men man vägrade att se sig själva i spegeln och hitta felet hos de enda som kunde åtgärda det - nämligen partiet självt.

Huvuddelen av de som lagt sin röst på PP i EU-parlamentet är liberalt sinnade människor. DEt är jag övertygad om. Skulle de lägga sin röst på PP om de inte visste om partiet skulle rösta ja eller nej till exempelvis högre skatter?

Att sedan PP sitter i den gröna gruppen i EU-parlamentet (en grup som just överlag är för högre skatter och mer stat) gjorde nog inte saken lättare för denna väljargrupp.

Att lägga sin röst på PP i EU-valet var nog förvisso inte så svårt för många väljare. Parlamentet känns ganska avlägset för de flesta svenskar. Avståndet gör att besluten blir suddigare och luddigare.

Där kan det behövas en bråkstake som rör om i grytan.

Till riksdagen är tröskeln högre. Där fattas beslut om rena plånboksfrågor. Folk vill veta vad som händer med deras pengar. Många liberaler valde nog därför att istället rösta på något alliansparti liksom folk med andra ideologiska preferenser valde att rösta på det rödgröna blocket.

Nu då liberaldemokraterna finns kommer nog en och annan piratpartist att flytta dit eftersom det partiet har som målsättning att bekämpa övervakningssamhället och driva en klar fördelningspolitisk linje.

PP har misslyckats med att formulera ett brett partiprogram. Så här med valet i backspegeln tycker jag att det var ett stort misstag. Partiets höstmöte 2011 lovade brett men levererade en fortsättning av den inslagna linjen - in i dimman. Det är tre år kvar till nästa val. Antingen skärper PP till sig, tar en ordentlig titt i spegeln och lär av det förra valets nederlag eller så är det dömt att marginaliseras ut ur samhällsdebatten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar