söndag 1 april 2012

Sizza inställd



Sizzlakonserten på Slakthuset som skulle ha hållits i dagarna ställdes in på grund av häftiga protester. Anledningen till protesterna är hans låttexter ofta innehåller homofobiska inslag. Jag känner mig ärligt talat lite kluven inför detta. Å ena sidan är jag en varm förespråkare för HBT-rättigheter, å den andra är jag en febril försvarare av yttrandefriheten. Det är inte helt okomplicerat.

Rastafarin och Bobo Ashantianhängaren Sizzla har öppet manat till våld mot homosexuella. Detta har han senare sagt sig ångra då han och reggaeartisten Buju Banton skrev under the Reggae Compassionate Act mot homofobi, rasism och sexism. Senare har han tydligen tagit tillbaka denna ursäkt, bland annat i låten "Nah Apologize". Dessutom har Sizzla anklagats för rasism, exempelvis under en konsert då han bad alla vita besökare att lämna lokalen. 2010 höll Sizzla en kritiserad hyllningskonsert till Zimbabwes diktator Robert Mugabe på dennes 86e födelsedag. Mugabe gav Sizzla ett stycke land som stulits från vita jordbrukare.

Så, nej jag anser inte att han är en trevlig människa. Men som det så fint heter: "Jag hatar dina åsikter men är beredd att gå i döden för din rätt att framföra dem" (cred -> Voltaire). En inställd konsert är inte en seger för HBT-rörelsen utan en förlust för yttrandefriheten. Var drar vi egentligen yttrandefrihetens gränser? Eminem skriver hattexter om kvinnor och homosexuella och bemöts med öppna famnen av politiskt korrekta debattörer. Hitlers Mein Kampf säljs hos landets pocketbokhandlare. Vem bestämmer vad som för sägas och vad som inte får sägas? Är det ens bra att dra gränser för den offentliga goda smaken?

Så länge det handlar om en fråga mellan konsertarrangör, musiker och publik så står jag bakom en konsumentbojkott men den dag då staten lägger sig i, såsom den i Sizzlas fall gjorde då han 2004 vägrades inträde i Storbritannien, så är jag nödd och tvungen att ställa mig på hans sida. Vare sig jag gillar det eller ej.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar