tisdag 29 maj 2012

Facebookbubblan säger ''pop''?

Så Facebook lanserades med fanfarer och saluter och kraftfullt uppumpat med JP Morgans pengar. Eller JP Morgans och JP Morgans ... snarare med de småsparare som trodde att de skulle göra en hacka genom att hoppa på det till synes framrusande Facebooktåget.
Hur kan folk vara så dumma, kanske du undrar? Man får förstå de glada amatörer och vassa hajar som lade sina besparingar på app-paradiset. Facebook har 900 000 000 användare kanske de tänkte? 900 000 000 användare är = 900 000 000 potentiella reklamköpare. Eller är det? Endast någon vecka före börslanseringen hoppade nämligen General Motors av tåget. De såg ingen potential i att lägga sina pengar på att marknadsföra sig via det sociala nätverket. Och det sinnessjukt hypade värdet på 104 miljarder dollar har sedan lanseringen rasat med 16,5 procent. Stämningar baserade på anklagelser om oärliga vinstprognoser haglar nu i luften och småplacerarna står i kö för att få de bästa advokaterna till sina processer. Men bortsett från de glada guldgrävarna (som borde ha sett vad alla andra såg) - vad innebär då börslanseringen för oss vanliga "användare"? Förmodligen kommer Facebook och dess nyblivne mångmiljardär till grundare, Mark Zuckerberg, att tvingas bevisa nätverkets potential till marknadsföringsåterbäringar genom att driva kommersialismen ännu hårdare. Förmodligen till den punkt då reklampopupparna gör nätverket så pass användarodugligt att användarna drabbas av American Express- och Coca-Colaöverdoser och flyr i horder till säkrare betesmarker. För goda nyheter är lanseringen förmodligen inte för någon annan än några få smarta Facebookanställda vilka förstod att sälja sina superupphypade aktier i godan tid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar